به مناسبت بیست و هشتمین هفته کتاب و کتابخوانی:
نشست مشترک انجمنهای داستان کانون کرمان برگزار شد
انجمنهای داستان کانون رفسنجان، زرند و کرمان به صورت مشترک نشست مجازی با حضور عزت صدیقیلویه برگزار کردند.
به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان کرمان، انجمن داستان مهر و ماه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سرپرستی زهرا نظری مربی ادبی کانون کرمان نشستی را به صورت مشترک با انجمنهای داستان کانون زرند و رفسنجان به مناسبت بیستوهشتمین هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور عزت صدیقیلویه کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار کرد.
بنابر این خبر در این نشست که ۲۸ آبان ۹۹ برگزار شد، نجمهخاتون خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناس آفرینشهای ادبی و تعدادی از مربیهای آفرینشهای ادبی کانون استان کرمان اعضای سه انجمن ادبی را همراهی کردند و هفت داستان از اعضا مورد نقد و بررسی کارشناس مهمان قرار گرفت.
بر همین اساس، کارشناس مهمان این نشست مجازی ابتدا بیان کرد: «هدف از نقد جدا کردن سره از ناسره است و مثل تیغ جراحی داستان را قویتر می کند، نویسنده برای بهتر شدن در مرحله آموزش باید تمرینهای زیادی داشته باشد. کسی که مینویسد و می خواند با دیگران متفاوت است و با نقد داستانهایش زیباتر خواهد شد.»
صدیقیلویه با اشاره به اهمیت دیالوگ در داستان گفت: «دیالوگ بار و خستگی داستان را میگیرد و به آن سرعت میدهد و با جنس، سن، حالت جسمی و روانی شخصیتها عوض می شود.»
او افزود: «اگر نویسنده می خواهد پیامی را به مخاطبش منتقل کند، باید آن را طوری بنویسد که شعاری نباشد و خواننده احساس نکند که میخواهند او را نصیحت کنند و از خواندن لذت ببرد.»
وی همزمان با نقد داستانی از اعضای انجمن به تکنیک بازگشت زمان اشاره کرد و «پریانههای لیاسندماریس» نوشته طاهره ایبد و «لالایی برای دختر مرده» اثر حسن شاهآبادی دو رمان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نمونههای خوبی برای استفاده از این ترفند برای انتقال اطلاعات علمی و تاریخی و ... به خواننده دانست.»
همچنین اظهار داشت: «داستانهای رئالیسم جادویی فضایی وهمآلود و فانتزی دارد و بههمزدن زمان و مکان و... در آن دیده میشود و علت آنها بحران هویت و نوعی گمگشتگی در پیشینه نویسنده و مخاطب علاقهمند به آن است. امتحان این سبک و دیگر سبکهای ادبی باعث پیدا کردن نقاط ضعف و برطرف کردن آنها خواهد بود.»
کارشناس آفرینشهای ادبی خراسان رضوی در پایان بیان داشت: «در داستان کوتاه بهتر آن است که به جای برهه زمانی طولانی برشی کوتاه از یک زندگی را به نمایش بگذاریم و با یک «فلش بک» گاهی خواننده را در جریان گذشته شخصیت قرار دهیم و همچنین نشان دادن و ارایه تصویر به جای توصیف و گفتن در داستان باعث انتقال غیرمستقیم مفاهیم و قویتر شدن داستان خواهد شد.»
عزت صدیقیلویه به عنوان نکته پایانی با بیان اینکه درونمایه اکثر داستانهای اعضای انجمن ادبی کانون استان کرمان اجتماعی با رویکردی بزرگسالانه است ذکر کرد: «توجه به مسایل روز و مختص بزرگسال نشاندهنده نگاه متعهد نوجوانان به مسایل اطرافشان و قابل تقدیر است اما ازآنجا که نوجوان فقط یک بار پانزده ساله خواهد بود باید دغدغهها و مسایلی را در داستانهایش بیاورد که مختص این سن و سال است و قدر زمان و لحظههایی را که در آن هست را بداند و با ثبت روزانه خاطرات آنها را برای همیشه ماندگار کند.»